آخرین اخبار
کد مطلب: 92084
عباسي در دانشگاه تهران:
خطوط قرمز درباره فردو و اراک رعايت نشده/ آمريکا در آلماتي ۲ جلوي پيشرفت مذاکرات هسته‌اي را گرفت
تاریخ انتشار : 1394/02/14 11:17:45
نمایش : 3143
رئيس سابق سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه برنامه‌ريزي ۲۰ ساله ما را نسبت به رآکتور اراک گرفتند، گفت:‌ اينکه مي‌گويند ماهيت آب سنگين اراک رعايت شده غلط است هم در فردو و هم در اراک خطوط قرمز رعايت نشده است.

به گزارش سلام لردگان، به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا،  فريدون عباسي رئيس سابق سازمان انرژي اتمي در نشست بررسي بيانيه لوزان از نگاه فني که عصر امروز (يکشنبه) به همت اساتيد دانشگاه تهران برگزار شد به سخنراني پرداخت.

وي در ابتداي سخنان خود با اشاره به رشد کشور در زمينه علمي خصوصاً‌ در حوزه هسته‌اي از سال 62 به بعد، گفت: در آن دوران با اقداماتي که انجام شد و در يک پروسه 10 ساله توانستيم از اعزام دانشجو به خارج کشور براي مقطع دکترا بي‌نياز شويم. اين فرايند باعث شد تحقيقات در دانشگاه‌هاي ما جان بگيرد و باعث شد يک لشکر جوان و علمي که قبل از انقلاب وجود نداشت به فعاليت بپردازند و توليد علم کنند.

عباسي افزود:‌ آقاياني امثال آقازاده با ورود به حوزه هسته‌اي نگرش صنعت بزرگ را به اين حوزه آوردند و در کنار آن از دانشجويان تربيت شده در داخل کشور نيز استفاده کردند که اين باعث شد ما جهش خوبي در صنعت هسته‌اي داشته باشيم و چرخه کامل سوخت هسته‌اي را به دست آوريم.

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي در ادامه با انتقاد از کساني که چرخ اقتصاد را به چرخ هسته‌اي گره زده‌اند، بيان داشت: اگر آن رشد علمي در کشور نبود و اگر آن رشد علمي اشتغال ايجاد نمي‌کرد محال بود ما ماشين‌هاي سانتريفيوژ را کپي‌سازي کنيم چه برسد ما خودمان آن را طراحي کنيم. تبلور چرخش زندگي در اين بود که ما خود ماشين سانتريفيوژ را توليد کرديم.

وي با بيان اينکه براي پيشرفت در حوزه فضايي بايد در صنعت هسته‌اي به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي برسيم، گفت: ما اکنون در صنعت هسته‌اي و فضايي در حالي که تحريم بوده‌ايم به سطح قابل ملاحظه‌اي از پيشرفت رسيده‌ايم.

عباسي در ادامه گفت: ما بايد بدانيم رآکتور اراک حداقل فايده‌اش براي کشور اين بود که به بخش خصوصي ما شجاعت داد که به صنايع بزرگ فکر کنند و با استانداردهاي هسته‌اي آشنا شوند.

وي ادامه داد: ما در اين راستا توانستيم شرکت‌هاي فني مهندسي، ساختماني و صنايع فولاد را به هم پيوند دهيم و کار مديريتي بزرگي را براي ساخت رآکتور انجام دهيم. ما توانستيم در طول اين مدت تعامل بيشتري با آژانس داشته باشيم که در سال 91 از نظر تعداد شرکت‌کننده در جلسات تخصصي آژانس بعد از آمريکا رتبه دوم را داشتيم و متخصصان ما بر روي جملات مختلفي که در کميسيون‌هاي آژانس مطرح مي‌شد حرف داشتند و اجازه نمي‌دادند مطالبي که در تکميل معاهدات اضافه مي‌شود تکاليف بيشتري بر دوش کشورها بگذارد.

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي با تاکيد بر موضوع که در توافقات اخير به روح حاکم بر توافق توجه نمي‌شود، گفت: اين روح، روح انرژي و فناوري نيست بلکه روح سلاح است و بر اساس پرونده‌اي است که در خصوص ابعاد احتمالي برنامه نظامي ايران مکتوب کرده‌اند.

وي ادامه داد: آمانو در ۲ گزارش همه مواردي که از سال 2003 مورد مناقشه بوده است را مکتوب کردند و وقتي رد اين گزارشات را دنبال مي‌کنيم به ترورهايي که عليه ما انجام دادند مي‌رسيم. آنان در اين گزارش ادعا مي‌کنند ايران کار نظامي هسته‌اي انجام داد و بر همين اساس يک پرونده خيالي از سال 81 پيرامون موضوع هسته‌اي ما ساخته‌اند.

عباسي همچنين تصريح کرد: يک بار پارچين به ماموران آژانس نشان داده شده اما آنها چون ديدند اطلاعات‌شان غلط است در ادامه کار با اين بهانه که اطلاعات جديدي به دست ما رسيده دوباره خواستند از پارچين بازديد کنند که اين قابل پذيرش نيست. بنده به آژانس گفتم مدارک مستند خود را به ما ارائه دهيد اگر ما قانع شديم بنده نظاميان کشور را قانع مي‌کنم اما آژانس نتوانست دلايل مستندي ارائه دهد.

وي با اشاره به مذاکرات در زمان سعيد جليلي گفت: آقاي جليلي در آن مذاکرات عقبه قوي‌اي چه از لحاظ سياسي چه از لحاظ حقوقي و چه از لحاظ فني داشت، بدين صورت که روي هر يک از خواسته‌هاي طرف مقابل کار شده بود و براي هر کدام سناريوي جداگانه‌اي نوشته شده بود.

عباسي تصريح کرد: مذاکرات تا آلماتي 2 پيش رفت که به يک باره وندي شرمن جلوي پيشرفت کار را گرفت. در آنجا آنان منتظر انتخابات 92 بودند تا با ايجاد اغتشاش و نابساماني از ايران امتياز بيشتري بگيرند اما ما مشاهده کرديم انتخابات به آرامي برگزار شد

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي ادامه داد:‌ ما به انتخابات اينگونه نگاه مي‌کرديم که پشتوانه راي مردمي نيز به داشته‌هاي ما در مذاکرات اضافه مي‌شود و ما مي‌توانيم با اين پشتوانه مابه ازاي خوبي در بده و بستان‌هاي مذاکرات بگيريم.

عباسي با شتابزده خواندن توافق ژنو گفت: تعداد نفراتي که همان تيم مذاکره کننده سال 83 را تشکيل مي‌دادند با همان تفکر در مذاکرات کنوني عقب‌نشيني کردند و برنامه‌اي که در ژنو پياده کردند عکس جهتي بود که تيم قبلي مي‌رفت.

وي در ادامه گفت: تيم مذاکره کننده سابق طرح گام به گام را پيش مي‌برد و اجازه بحث پيرامون PMD را نمي‌داد و همان زمان نيز بحث برداشتن همزمان تحريم‌ها نيز مطرح بود. اما امروز چيزي که پذيرفته شده است با يک خوشبيني که من نمي‌دانم نشأت گرفته از چه فلسفه سياسي و زيربناي فکري است که رآکتور اراک را تعطيل کردند، توليد سوختش را متوقف کردند، غني‌سازي 20 درصد را تعطيل کردند و بسياري موارد ديگر.

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي در همين رابطه گفت: در خصوص تعهدات طرف مقابل مانند سال 83 تعهدات بدون تضمين و سبک نوشته شد به همين خاطر بنده مي‌گويم توافق ژنو يک اقدام شتابزده بود و ما امروز تاوان آن اقدام شتابزده را مي‌دهيم.

عباسي با بيان اينکه غلط است که آقايان عنوان مي‌کنند ماهيت آب سنگين اراک را حفظ کرديم، گفت: گويي اين سخنان براي مصارف داخلي است چرا که نه در فردو نه در اراک خط قرمزها رعايت نشدند. ما نبايد هيچ چيز غير از بازرسي ماموران آژانس درباره رآکتور اراک مي‌پذيرفتيم که اينگونه نشد.

وي با بيان اينکه دولت احمدي‌نژاد در موضوع هسته‌اي برنامه دولت‌هاي گذشته را اجرا مي‌کرد، گفت: در زمان آقاي هاشمي يکي از مسائل در بازسازي رآکتور بوشهر بود که اقداماتي در اين خصوص انجام شد. در آخر دولت اصلاحات نيز ما پشت سر هم عقب‌نشيني مي‌کرديم که با تدبير رهبري مسير کشور در اين خصوص عوض شد. از سال 84 به بعد نيز در دولت احمدي‌نژاد رشد خوبي در حوزه هسته‌اي مشاهده کرديم و با همه تحريم‌ها مي‌بايست رآکتور اراک در سال 92 با سوخت آزمايشي تست مي‌شد که اين برنامه‌ريزي 20 ساله کشور را که حاصل محاسبات دقيق بود از ما گرفتند.

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي افزود: خطوط قرمز بود که رآکتور اراک حفظ شود اما الان اينگونه نيست در واقع آب سنگين اراک به ظاهر حفظ شده است که اين وضعيت به ما اجازه نمي‌دهد اين رآکتور را براي توليد برق داشته باشيم.

عباسي با بيان اينکه پلوتونيوم تنها براي سلاح استفاده نمي‌شود، گفت: در رآکتور مي‌شود از پلوتونيوم ساخت بشر در رآکتورهاي هسته‌اي براي توليد 2 هزار و 500 سال برق کافي است.در حقيقت پلوتونيوم سوخت رآکتورهاي آينده است و ما بايد در آينده جزو کشورهاي عضو باشگاه پلوتونيوم باشيم.

وي تصريح کرد:‌ اگر مصوبه مجلس در اين خصوص وجود دارد که بايد 20 هزار مگاوات برق هسته‌اي داشته باشيم پس بايد سايت‌هاي ديگر هسته‌اي علاوه بر فردو و نطنز داشته باشيم. الان چيزي که در فردو داريم نمايشي است و براي اين است که فقط بگوييم فردو را حفظ کرديم و اين براي توجيه افکار عمومي است.

عباسي با بيان اينکه تعطيلي مراکز هسته‌اي به معناي از دست دادن نيروي انساني است، گفت: وقتي در مدت طولاني به کساني که قطعات رآکتور را مي‌سازند سفارش ندهيم آنها خط توليدشان را تغيير مي‌دهند. علاوه بر اين حوزه هسته‌اي و موشکي شرايطي را براي ارضاء علمي دانشمندان ما فراهم مي‌کرد که از مهاجرت آنها جلوگيري مي‌کرد.حال با وضعيت فعلي دوباره روحيه خودباختگي تجديد مي‌شود. در حقيقت خسارت اصلي در اين حوزه پيرامون نيروي انساني است.

وي با بيان اينکه موضوع هسته‌اي اقتدار کشورمان بود و ما نبايد اين اقتدار را به خاطر يک ترک واهي بشکنيم، گفت:آقايان مي‌گويند بر ديواره تحريم‌ها ترک ايجاد کرديم. مهم اين است که با چه قيمتي اين ترک را ايجاد کرديم.

وي در پايان خاطرنشان کرد: نتيجه مذاکرات به نوع نگاه به قدرت جمهوري اسلامي و طرف مقابل دارد اگر اين گونه فکر کنيم که طرف مقابل با يک بمب کار ما را تمام مي‌کند به نتيجه‌اي نمي‌‌رسيم. در حقيقت نتيجه مذاکرات به مباني فکري تيم هسته‌اي و مسئولان امر بستگي دارد.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس